Affiliate marketing last van Cowboyimago?

Affiliate marketing is het afgelopen decennium steeds populairder geworden en bovendien versneld door de economische crisis.  “Performance based marketing heeft de toekomst.” wordt veelal gezegd. Dit bleek ook afgelopen donderdag 27 mei op de Affiliate dag, georganiseerd door o.a. Twinkle. De populariteit van Affiliate Marketing blijkt wel uit de cijfers. In 2009 werd er voor 97 miljoen euro besteed aan affiliate marketing. Deze vertegenwoordigd een omzet van 1,3 miljard euro. En dat alleen nog maar in Nederland. Zo blijkt uit onderzoek van Blauw Research.

Toch is de branche onderhevig aan een negatief “cowboy” imago. Wie denkt aan affiliate marketing denkt al gauw aan creatieve opportunistische zolderkamerjongens die menig techniek en Google tarten om zodoende zoveel mogelijk omzet binnen te harken. En op zich is daar helemaal niets mis mee. Want, iedereen zijn specialisme, als niemand er maar de dupe van raakt. En… met performance based marketing zijn de risico’s minimaal. Toch? Of niet?

Er zijn nog al wat voorbeelden te noemen van twijfelachtige praktijken rondom affiliate marketing zoals Ben Edelman uiteenzet in zijn presentatie op de Affiliate Dag. Bekende praktijken zijn de affiliates die ongemerkt cookies plaatsen door middel van flashanimaties of verkeerde links. Ook zijn er voorbeelden bekend van software die ongemerkt op computers worden geïnstalleerd, het browsegedrag analyseren en op basis van de bezochte websites de bezoeker via een affiliate link sturen naar de website van de adverteerder zonder op link van een affiliate te hebben geklikt. Nu kun je je afvragen;  Dit heeft toch geen gevolgen voor de adverteerder? Zolang er gekocht wordt, wordt er verkocht. Echter gaan enkele voorbeelden die Edelman noemt zover, dat dit ook negatieve gevolgen kan hebben voor adverteerders zodra organisch gegenereerd verkeer wordt afgepakt door dergelijke partijen. Een voorbeeld van een Amerikaanse affiliate in geeft aan dat hier soms wel 5 ton per maand kan worden verdiend. Allemaal geld van de adverteerders, die dit in hun eigen zak hadden kunnen houden.

The growth and longevity of affiliate marketing are undeniable. Yet affiliate programs suffer from lurking questions about rogue affiliate, questionable offers, and an overall lack of accountability.

Inmiddels is de branche in Nederland zo ver dat er een centrale code of conduct in samenwerking met Thuiswinkel.org zal worden opgesteld om regels rondom Affiliate marketing vast te stellen en de branche verder te professionaliseren.

Meer over het onderzoek vind je via Twinkle.