De toekomst van marketing zit in snelheid

“Customers want to see a brand, not separate channels”

Op de affiliate dag 2012 mede mogelijk gemaakt door Scoot Media, M4N Zanox en Matomy Media Group, werd duidelijk dat affiliate marketing een volwassen, professioneel en volledig geïntegreerd instrument is in de multichannel mix van adverteerders. In het programma van de dag lag de nadruk dan ook veel op mobiel, conversieoptimalisatie, conversieattributie,  nieuwe samenwerkingen en natuurlijk, de cookie wetgeving.

De keynote spreker, Bryan Eisenberg, legt vooral de nadruk op snelheid. Snelheid om niet alleen in te spelen op snelle online marktveranderingen, maar juist ook om snel je dienst aan te kunnen passen aan een individuele klanten. In E-commerce omgevingen moet je snel kunnen reageren op een vraag die ontstaat, met content, continu optimaliseren en testen. Hij geeft het voorbeeld van Amazon die maandelijks 200 verschillende unieke A/B tests op zijn site heeft staan. Maar dat ook zij begonnen zijn met 1 test. Het langzaam bouwen aan een eigen geoptimaliseerde funnel. En dit blijven doen.

“Execution is not an event – a onetime push toward achieving goals. Rather, it’s a way of life”

Dit schept ook voorwaarden aan je organisatie: Veel organisaties hebben moeite om hun IT of online snel aan te kunnen passen. Bryan voorspelt dat het in de toekomst steeds vaker wordt verwacht dat je realtime aanpassingen doet in techniek of content om in te kunnen spelen op een veranderende vraag van een groep of individuele klant. De kern van zijn verhaal draait rondom de nadruk die voor veel marketeers ligt op de multi-channel gedachte. Een multimediale aanpak van je campagnes is kostbaar, in tijd en geld en levert niet altijd de beste resultaten op. Volgens Eisenberg draait alles om “Touchpoints”. De consument bepaald wanneer ze met je in contact komen, hoe en op welke manier.

“Agile business leaders will optimize touch points, not channels”.

Bekijk hier de presentatie:

Aan het einde van de dag waren er de Affiliate Awards, voor de beste publisher en beste affiliate. Dit jaar ging de prijs voor beste publisher naar Fashionchicks.nl en voor beste adverteerder naar Bol.com, zie hier.

Andere presentaties op de Affiliate Dag 2012:

Roger Dooley over Neuromarketing

De ins & outs over de nieuwe cookie wetgeving

De Deloitte marktmonitor affiliate marketing

Het beste affiliate netwerk van Nederland