Goed onderwerp cruciaal voor een mail-campagne

Iedereen die regelmatig mailings verstuurd kent de grootste uitdaging: Hoe zorg je ervoor dat respondenten je mail openen? Naast de juiste anti-spammaatregelen zijn de enige instrumenten die je hiervoor ter beschikking hebt de afzender en het onderwerp van de mailing.

Afzender

Er zoemt in de wereld van newsletters wat rond over het gebruik van een persoonlijke afzender of bedrijfsafzender.

Wie is de spokesman? Dit is een belangrijke vraag bij de keuze voor een persoonlijke afzender. Kies je hier voor de directeur? Of de communicatiemedewerker? Het helpt je af te vragen wie nu het gezicht is van het bedrijf of merk. In sommige gevallen kan dit zelfs een mascotte zijn, zorg er dan wel voor dat deze mascotte ook echt te benaderen is.

  • Zorg dat de afzender ook echt bestaat en benaderbaar is.
  • Consequent: Gebruik in ieder geval altijd dezelfde afzender.
  • Kies een no-reply mailadres als je niet wilt dat mensen je antwoorden via de reply functie. Wees vervolgens wel duidelijk hoe je wilt dat mensen contact met je opnemen.

Twijfel je nog? Kies dan voor een bedrijfsnaam, dit is het meest duidelijk.

Onderwerp

Wat is een “goed onderwerp” voor een mailcampagne of nieuwsbrief? Veel gaat in deze over de verwachting die wordt gecreëerd met het onderwerp. Als het ook maar op enigerlei wijze ruikt naar een commerciële boodschap, zullen mensen de mail niet openen.

Unfortunately, most people get so much junk mail in their inbox, anything that even hints of spam gets thrown away immediately.

Voordat je een onderwerp van een mailcampagne of nieuwsbrief gaat bedenken moet je je een aantal zaken afvragen:

  • Zijn het mensen met wie je veel zaken doet?
  • Zijn het mensen die je nog niet eerder gemailt hebt?
  • Hoe is de database gegenereerd? Wat weet je van deze mensen?

De antwoorden op deze vragen bepalen in grote mate de “tone of voice”. Als je mensen niet kent en je hebt er nog niet eerder zaken mee gedaan vergt een meer cold-canvas approach dan mensen die je op regelmatige basis mailt.

Personificatie in onderwerp mailing? Doen of niet doen?

Veel is afhankelijk van het soort bedrijf dat je bent en het soort product of dienst dat je aanbied. Een belangrijke vraag die je je moet stellen is: Ken ik de persoon daadwerkelijk? Als het antwoord op die vraag namelijk “nee” is vergt het een voorzichtigere strategie. Een onderwerp als “Karina, deze aanbieding is echt iets voor jou” kan dan volledig verkeerd vallen. Wees eerlijk als je iemand niet kent en kies dan eerder voor: “Is je naam Karina? Dan hebben wij iets leuks voor je”

Nieuwsbrieven, wie opent ze nog?

Welk onderwerp in ieder geval niet:

  • Nieuwsbrief #1
  • Nieuwsbrief Oktober (eigenlijk alles met “nieuwsbrief” is verkeerd, hoewel sommige onderzoeken dit tegenspreken, zie voorbeelden onder)
  • Gratis oorwarmer bij bestelling van 600,- of meer.
  • Korting tot 80% op hele assortiment!

Een onderzoek in de Verenigde Staten blijkt dat maar weer eens dat “recht toe -recht aan” onderwerpen veel beter scoren dan halve advertenties als onderwerp. Echter is er hier geen onderscheid gemaakt in cold-canvas mailings en reguliere nieuwsbrieven waarbij de ontvanger de afzender kent. Dit laatste zal dus in grote mate het succes van de onderwerpen verklaren. Link naar onderstaand onderzoek. Zie ook dit artikel.

Meer tips over het schrijven van een goede mail vind je hier.

Beste onderwerpregels

Openingspercentages van 60% tot 87%

Slechtste onderwerpregels

Openingspercentages van 1% tot 14%
1. [COMPANYNAME] Sales & Marketing Newsletter

2. Eye on the [COMPANYNAME] Update (Oct 31 – Nov 4)
3. [COMPANYNAME] Staff Shirts & Photos
4. COMPANYNAME] May 2005 News Bulletin!
5. [COMPANYNAME] Newsletter – February 2006
6. [COMPANYNAME] Newsletter – January 2006 [ *|FNAME|* *|LNAME|* ]
7. [COMPANYNAME] and [COMPANYNAME] Invites You!
8. Happy Holidays from [COMPANYNAME]
9. ATTENTION [COMPANYNAME] Staff!
10. ATTENTION [COMPANYNAME] West Staff!!
11. Invitation from [COMPANYNAME]
12. COMPANYNAME] Jan/Feb 2006 Newsletter
13. Website news – Issue 3
14. Upcoming Events at [COMPANYNAME]
15. [COMPANYNAME] Councils: Letter of Interest
16. [COMPANYNAME] Coffee Exchange – Post-Katrina Update
17. We’re Throwing a Party
18. October 2005 Newsletter
19. [COMPANYNAME]: 02.10.06
20. [COMPANYNAME] Racing Newsletter
1. Last Minute Gift – We Have The Answer
2. Valentines – Shop Early & Save 10%
3. Give a Gift Certificate this Holiday
4. Valentine’s Day Salon and Spa Specials!
5. Gift Certificates – Easy & Elegant Giving – Let Them Choose
6. Need More Advertising Value From Your Marketing Partner?
7. [COMPANYNAME] Pioneers in Banana Technology
8. [COMPANYNAME] Moves You Home for the Holidays
9. Renewal
10. Technology Company Works with [COMPANYNAME] on Bananas Efforts
11. [COMPANYNAME] Update – A Summary of Security and Emergency Preparedness News
12. Now Offering Banana Services!
13. It’s still summer in Tahoe!
14. [COMPANYNAME] endorses [COMPANYNAME] as successor
15. [COMPANYNAME] Holiday Sales Event
16. The Future of International Trade
17. [COMPANYNAME] for your next dream home.
18. True automation of your Banana Research
19. [COMPANYNAME] Resort – Spring into May Savings
20. You Asked For More…

When it comes to email marketing, the best subject lines tell what’s inside, and the worst subject lines sell what’s inside.

Even een paar belangrijke conclusies onder elkaar:

  1. Mailontvangers zijn niet dom, ze herkennen spam of liever gezegd “commerciële boodschappen”.
  2. Vermijd woorden als “Gratis”, “Aanbieding”
  3. Gebruik geen uitroeptekens & CAPSLOCK uit!
  4. Wees eerlijk en duidelijk
  5. Verplaats je in de ontvanger: Verkoop niets, maar vertel wat ontvanger relevant vind.
  6. Zorg voor goede database, stuur mensen die je daadwerkelijk kent een andere mail (subselecties)
  7. Splittesten van mails met verschillende onderwerpen! Je zult versteld staan van het verschil in openingspercentages!