Hoe meet ik het effect van een online campagne vanaf een andere site of QR code?

Dit artikel heb ik geschreven voor onze interne klanten bij Uitgeversgroep VBK. Voor de meeste online marketeers gesneden koek, maar voor veel medewerkers met een promotie of communicatiefunctie nog niet altijd vanzelfsprekend.

Vraag jij je wel eens af…

–          Hoe je het effect van een banneractie kunt meten?

–          Hoeveel bezoek een QR code actie gerealiseerd heeft?

–          Of een specifiek item in de nieuwsbrief veel verkeer heeft opgeleverd naar de site?

Vroeger keek je hiervoor in de omzetrapportages, in de hoop een hockeystick te ontdekken in de verkoopaantallen. Tegenwoordig willen we meer weten, bijvoorbeeld het rendement van een online marketingactie en willen we kijken hoe we het proces van online marketing kunnen optimaliseren.

Simpele tool: UTM-code

Er is een hele simpele tool om je te helpen bij het meten van de effectiviteit van een online campagne. Als je een online marketingactie onderneemt, zoals een banner dan kan je de url of link “achter” deze banner naar de doelpagina aanpassen zodat je hem in je sitestatistieken precies kunt terugvinden achteraf. Dit kan dus ook met een multichannel aanpak waarin je bijvoorbeeld vanuit een boek met een QR code verwijst naar een online pagina.

Hoe werkt dit?

Even een voorbeeld: www.handboekvogels.nl heeft in het boek QR codes staan die verwijzen naar bijbehorende vogelgeluiden online. Neem bijvoorbeeld de “Grauwe Gans”

–          Het doel-url (zie url balk boven in je browser) is: http://www.handboekvogels.nl/grauwe-gans/

–          Ga naar http://support.google.com/analytics/bin/answer.py?hl=nl&answer=1033867 of Google op “url builder”.

–          Voer deze url in het het daarvoor bedoelde invulveld

–          Maak vervolgens enkele termen die met deze specifieke campagne associeert, bijvoorbeeld: campagnebron= “Offline”, en campagnenaam  = “QRcodes” en  Medium = “Handboek+vogels+druk+ 1” en bij Content: “Grauwe+Gans”(je hoeft niet alle vakken in te vullen, alleen deze met een sterretje)

–          Klik op url genereren en je krijgt deze url:  http://www.handboekvogels.nl/grauwe-gans/?utm_source=Offline&utm_medium=Handboek%2Bvogels%2Bdruk%2B1&utm_content=Grauwe%2BGans&utm_campain=QRcodes

–           Vervolgens kan je deze link gaan gebruiken in een QR generator. Vervolgens kan je in  Google Analytics precies zien hoeveel traffic via deze QR code binnenkomt op jouw site. Merk op dat het slechts enkele parameters zijn die zijn toegevoegd aan de URL, deze kan je zelf tekstueel ook aanpassen. Hiervoor hoef je dus niet steeds naar de website van de URL builder.

 

TIP 1: Sla deze url op voor later gebruik, het gedeelte achter het vraagteken kan je zo vaak gebruiken als je wilt. ?utm_source=Offline&utm_medium=Handboek%2Bvogels%2Bdruk%2B1&utm_content=Grauwe%2BGans&utm_campain=QRcodes

TIP 2: Wil je het effect van links in je nieuwsbrief meten? Dit kan je voor je hele nieuwsbrief in 1 keer goed regelen in je template in je nieuwsbriefsoftware d.m.v.bijvoorbeeld het uitbreiden van url’s.

Hoe meet ik het succes?

–          Ga naar de Google Analytics van je website

–          Ga naar verkeersbronnen / bronnen / alle verkeer en kijk of je de actie terug kunt vinden. Je kan ook zoeken op in bovenstaand voorbeeld “Handboek” om de bron terug te vinden in de lijst.

Let op! Het is wel van belang dat de pagina waarnaar je linkt de pagina is waar je later de Google Analytics wilt gaan controleren. Er moet dus Google Analytics geïnstalleerd zijn op dit domein. Als dit een externe pagina is waar we geen statistieken van kunnen meten werkt dit niet.