Hoe ontwikkel je als uitgever een succesvolle app?

“Help ik ben uitgever en ik wil een app!”

…Dan heb je een probleem, want vooralsnog wordt er niet veel winst gemaakt met apps en zijn de businessmodellen, zeker voor de Nederlandse markt, erg beperkt. Dit wil niet zeggen dat het niet mogelijk is om succesvolle apps te ontwikkelen. Zeker als je je app niet beperkt tot de Nederlandse markt maar bijvoorbeeld wereldwijd inzet vergroot je je kansen. Zie voorbeelden van succesvolle Nederlandse apps hier.

Wat maakt een succesvolle app?

Zoals bij alle producten en diensten draait het apps om meerwaarde. In hoeverre biedt de app een service, of een bepaald type content of combinatie die waardevol is, nog niet door anderen is ontwikkelt en die ook nog eens in een behoefte voorziet? Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld de “weekkalender”. Omdat Apple zelf geen goed weekoverzicht had in de standaard kalender is een Nederlandse app-bouwer hiermee aan de slag gegaan en heeft niet alleen een weekkalender gemaakt, maar deze nog uitgebreid met een heleboel andere functionaliteiten die zijn ontstaan vanwege irritaties over de standaard Apple agenda. In dit geval dus voor een gedeelte afgekeken van Apple en vervolgens geoptimaliseerd a.h.v. gebruikerservaringen. Daarnaast zijn veel succesvolle apps zijn gebaseerd op een offline of web-based dienst die reeds bestond en reeds in meerwaarde heeft en waarvan een verbeterde interface en gebruikerservaring is gemaakt voor mobiele devices. Voorbeelden zijn TVgids.nl, thuisbezorgd.nl, funda, smulweb, bol.com, iLocal, Jaap.nl, Pathe, IMDB, Anwb apps, etc. Dit zijn merkextensies die nog meer waarde kunnen toevoegen aan hun dienst bij mobiel gebruik. Meer over succesvoorwaarden van apps hier.

Apps van Uitgevers

Uitgevers worstelen met het vraagstuk rondom apps, vooral omdat de concurrentie en substituerende diensten uit deze “hoek” komen en omdat het zeker voor bijvoorbeeld non-fictie boeken inhoudelijk gezien vaak erg logisch is “een app” te ontwikkelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan boeken zoals reisgidsen, kookboeken, vogelgidsen, knutselboeken, zelfhulpboeken, taalgidsen, encyclopedieën, etc. Veel voorbeelden van apps zijn hiervoor reeds te vinden. Echter is een louter inhoudelijke kijk op de meerwaarde van een app niet altijd voldoende. Een app is namelijk zelf ook een product dat in de markt gezet moet worden, en het terugverdienen van de kosten is voor menig uitgever niet gemakkelijk gezien de grote hoeveelheid gratis apps en lage-prijsgewenning van de consument. Belangrijk is het daarom bij de ontwikkeling van een app te letten op meerdere succesvoorwaarden, zoals:

  • Is de app relevant voor doelgroep? In welke behoefte voorzie je? Entertainment (Games/Amusement), of een handige dienst (Foto/Video/Gezondheid/Muziek/Productiviteit/Zakelijk/etc.) of meer content driven (Nieuws, blog, magazines (kiosk), boeken, wetenschappelijk, etc.) Waarin zit de meerwaarde voor de doelgroep van je app?
  • Goed publiciteit-haakje: Apps moeten om opgepikt te worden in de grote hoeveelheid apps in de appstore, opvallen. Inspelen op de actualiteit, of kan er worden meegelift met een mediapartner?
  • Goed promotieplan: Hoe wordt de app gepromoot? Is er een promotiebudget? Wat kan er worden gedaan met earned, owned en payed media?
  • Meerwaarde in benutting functionaliteiten van app/smartphone: Denk hierbij aan audio, film, locatievoorzieningen, animatie, database functionaliteit, compas, kwaliteit beeld, gebruiksinterface of integratie van deze.
  • Scherpe business case: vaste kosten, variabele kosten, prijsstelling, afdracht Apple, etc. of inzetbaar in interne processen organisatie.
  • Meerwaarde in kwaliteit en kwantiteit van inhoud: (denk aan classics app, met duizenden klassiekers) of unieke kwalitatief hoogstaande content van bijvoorbeeld National Geographic.
  • Meerwaarde in de vorm waarin de content wordt aangeboden? Is deze meerwaarde voldoende voor dit type content?
  • Concurrentie: zorg dat je een app hebt die alle concurrentie wegvaagt. Beter goed gejat, dan zelf verzonnen en niet succesvol.

 Tips bij apps:

  • Loop concurrerende apps langs in de app store en android market, download ze en speel er eens mee een tijdje. Bekijk vooral ook apps uit andere landen, bepaal waarin de app goed is, en waarin niet en maak hiervan een lijst. Bepaal samen met een ontwikkelaar welke functionaliteiten je rendabel kunt toevoegen.
  • Zorg voor een goede app ontwikkelaar die je kunt betrekken in zowel het creatieve proces als in de commerciële kant van de ontwikkeling. Betrek ze in een vroeg stadium bij je plan. Een voorbeeld: heeft de app ontwikkelaar goede contacten met Iphone blog redacteuren?
  • Maak vooraf een businesscase. Ondanks dat je wellicht niet alle cijfers beschikbaar hebt, probeer dan toch je verwachtingen op papier te krijgen om een gevoel te krijgen bij de cijfers. Probeer van tevoren te bepalen wat je verwacht qua downloads, wat de prijselasticiteit gaat zijn, wat is je opbouw van je prijs model (containerapp gratis, in app purchases, of periodiek gratis, etc.). Bekijk ook of je de app internationaal kunt neerzetten of kijk hoe je je app voor meerdere doelgroepen geschikt kunt maken. Breng ook brandingeffecten in kaart wanneer je de app als merkextensie benaderd.

 

Stel jezelf de vraag of je echt een app wilt.

Als content driven uitgever is het wellicht veel logischer in te zetten op enhanced ebooks en e-zines, waarin kunt meeprofiteren van diverse winkelapps zoals de kiosk van Apple. Want, waar zitten je doelgroep? Ook AKO, Tablisto, Zinio, MagZine, voor tijdschriften en Overdrive, Kindle, Amazone, Bluefire Reader, Nook, Wattpad, Stanza, voor boeken, bieden kiosken of winkels aan waar lezers allerlei type content op hun mobiele apparaat kunnen downloaden of (gedeeltelijk) online kunnen bekijken. Bekijk hier voor deze laatste voorbeelden.

Sanoma heeft een duidelijke keuze gemaakt voor app ontwikkeling in hun strategie vanuit het creëren van zoveel mogelijk “Touchpoints”. Dit past bij hun klassieke strategie, het creëren van bereik. Bekijk hier de presentatie van Sanoma op de affilate dag 2012:

 

*Edit: Voordat je gaat starten met het ontwikkelen van een app, bekijk dan ook eens een voorbeeldcase zoals deze van Symbaloo. Want hoe kom je in de Top 10 van de app store?