Meer omzet halen uit Affiliate Marketing

Omdat ik deze vraag regelmatig in mijn mailbox terugzie heb ik besloten maar eens een checklist te maken voor adverteerders die meer uit affiliate marketing willen halen.

1 – Analyseer campagnes

Beoordeel continu het effect van je campagnes en banners. De meest waardevolle informatie kan je al direct uit de resultaten van je programma halen. Welke banners scoren goed, welke niet, welke affiliates leveren het meeste op? Bepaal of je je doelen behaald en waar je optimalisatiekansen liggen. (Conversie? Traffic? Banners?)

2 – Affiliate campagnemanagement (actiekalender, communicatie)

Maak voor jezelf en je affiliates een duidelijk campagne plan, wanneer ga je welke producten promoten op je website en kunnen de affiliates daarmee een hogere conversie op je site verwachten? (ofterwel meer geld verdienen). Communiceer dit plan, liefst ook enige tijd voordat je bepaalde activiteiten gaat uitvoeren. Bijvoorbeeld, als de auteur van een specifiek boek naar Nederland komt voor een belangrijk evenement met veel publiciteit, meld dit tijdig aan je publishers, zodat ze mee kunnen profiteren met bijvoorbeeld bijbehorende verhoogde zoekvolumes.

3 – Uitbouwen relaties affiliates en betrek ze in je programmaontwikkeling

Affiliates zitten soms heel eenzaam achter hun computer en willen graag beloond worden. Vaak niet alleen in een financiële beloning, maar ze willen graag ook betrokken worden in het proces, want zonder affiliates heeft affiliate marketing geen zin. Beloon ze daarom ook door op regelmatige basis met ze in contact te treden. Vraag ze hoe de campagnes lopen, wat hun ervaringen zijn en of zij mogelijkheden voor optimalisatie zien. Nodig je top 10 affiliates ook eens uit en laat ze zien dat ze belangrijk zijn voor je.

4 – Beloning affiliates: vraag affiliates over de commissie

Is de beloning die ze ontvangen wel marktconform? Wat doen vergelijkbare affiliate programma’s? Als je dit bijhoud en je je kunt differentiëren van “concurrerende” programma’s door middel van een hogere commissie, ander commissiemodel of andere doelgroep, ander bannermateriaal, etc. heb je een voordeel t.o.v. vergelijkbare programma’s. Een goede overweging kan zijn om bepaalde affiliates die in een specifieker segment zitten extra te belonen. Ook kan je met specifieke affiliates bonussen afspreken om ze te belonen voor het behalen van specifieke doelen

5 – Gebruik een productfeed

Productfeeds zijn populair bij veel affiliates. Zeker grotere affiliates en vergelijkingssites moet je als adverteerder een productfeed kunnen aanbieden. Dit geeft meer flexibiliteit voor de affiliates, je hebt altijd actuele product/dienst -informatie, de affiliate kan zelf bepalen welke producten hij op welke pagina’s zet wat de effectiviteit van de campagnes vergroot aangezien hij zo gerichter campagnes kan voeren.

6 – Snel goedkeuren van sales

Snel je geld ontvangen is wel zo prettig.

7 – Gebruik affiliatefora zoals www.affiliateforum.nl

Voor de laatste tips, trends en het ontmoeten van andere affiliates (en adverteerders..).

8 – Maak een lijst met alle (potentiële) publishers (bekijk in GA of zoekresultaten)

Bepaal wie de meest kansrijke affiliates voor je kunnen zijn en treed met ze in contact. Maak een lijst met alle affiliates en geef aan in welk umfeld ze werken en hoe je met ze in contact kunt treden. Maak zo een actieplan om deze partijen over te halen met jou samen te werken. Het komt soms nog vaak voor dat partijen niet bekend zijn met affiliate marketing. Zorg er in dat geval voor dat je een duidelijke instructie geeft over hoe ze zich kunnen aanmelden voor je programma en wat ze kunnen verwachten.

9 – Promoot campagne op je website en in communicatiemiddelen met partners

Maak een pagina op je website speciaal voor affiliates. Communiceer hier de voordelen van de campagne en geef ze een eenvoudige instructie over hoe ze zich kunnen aanmelden voor het programma.

10 – Gebruik UTM codes

Je url’s uitbreiden met UTM codes (google op url builder) kan helpen om nog meer inzicht te krijgen in welke banners goed scoren vanuit welke bronnen.

11 – Nieuwe bannersoorten?

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen in advertentieland. Nieuwe bannerformaten blijven komen en bieden ook kansen voor adverteerders. Vraag eerst aan je affiliates wat ze het liefste hebben en wat de grootste CTR-kansen oplevert.

12 – Andere netwerken?

Welke netwerken werken het beste voor je? Gebruik er niet meer dan 3!

Oja, en…

13 – Optimaliseer conversie

nuff said