Thinking funnel

“Wat verdienen we met social media?”

Een vraag zoals ik hem bijna dagelijks, in verschillende vormen krijg voorgeschoteld. Toegegeven, het rendement van iedere minuut inzet in Social Media is moeilijk te meten, maar de discussie rondom Social Media inzet bij grotere bedrijven gaat nog te snel over hoe hiermee geld verdient kan worden. Want juist de inzet van Social Media kan je omzet verhogen, maar dan is het van belang dat je goed weet welk doel Social Media voor jouw bedrijf heeft en de wijze waarop deze functioneert in je online marketingfunnel.

Door transparant te communiceren met klanten en continu in gesprek te zijn met klanten verhoogd de naamsbekendheid, de brand likeability en heeft het zelfs een positief effect op je online en zelfs offline conversie. De crux alleen is dat dit geen directe, vaak moeilijk meetbare effecten zijn. Vaak ook omdat dergelijke effecten in het onderbewuste plaatsvinden. Denk aan een gesprek met een onbekend persoon van het andere geslacht in een kroeg. Zodra je elkaar niet kent ben je minder snel geneigd in te gaan om bijvoorbeeld met deze persoon naar huis te gaan. Deze kans is groter naarmate je langer hebt gesproken met deze persoon en er een positieve indruk is achtergelaten. Zo werkt dit ook online. “To increase conversion, socialize first” (Roger Dooley). Bekijk zijn presentatie op de affiliate dag 2012: